Waarom zetten wij paarden in tijdens de begeleiding?
Bij het werken met paarden, is geen moment hetzelfde. Je komt uitdagingen tegen die niet vanuit een standaard denkpatroon zijn op te lossen. Er wordt geleerd te denken in mogelijkheden en oplossingen en er wordt een beroep gedaan op creativiteit. Door oplossingsgericht te werken, en hierin succeservaringen op te doen, wordt het zelfvertrouwen versterkt. Ook leer je oplossingsgericht te denken.
Door te leren de wereld te zien vanuit het perspectief van het paard (als prooi-, vlucht- en kuddedier) zal je leren situaties uit verschillende kanten te bekijken. Doordat je rekening moet houden met de behoeften van het paard, zal je jouw eigen verwachtingen soms moeten bijstellen. Op deze manier wordt je (mentaal)flexibeler en kun je je steeds beter inleven.
Paarden hebben een motiverende en stimulerende werking. Dieren zijn in staat om de omgeving zowel op emotioneel als fysiek vlak toegankelijker te maken. Je voelt je sneller op je gemak en stelt je makkelijker open voor de hulpverlener. Daarnaast zijn paarden goede luisteraars en kunnen ze op moeilijke momenten heel fijn steun bieden.
Door het contact met paarden maakt het lichaam oxytocine aan. Dit hormoon zorgt ervoor dat je een gevoel van sociale verbondenheid en geluk ervaart. Uit onderzoek blijkt dat oxytocine er ook voor zorgt dat je beter en makkelijker kan leren.
De wiebelende beweging die je voelt tijdens het paardrijden zorgt daarnaast voor het vrijkomen van serotonine. Serotonine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd wordt. Het zorgt voor afname van stress, een positieve stemming en zelfvertrouwen.
Ervarend leren Ervarend leren met hulp van paarden is het creëren van een methodisch opgezette leersituatie waarin cliënten concrete en intense ervaringen opdoen. Reflectie met behulp van de coach leidt tot verandering in cognitie en gedrag op meerdere leefgebieden. Paarden maken door hun natuurlijk spiegelend vermogen de ervaringen die je samen met het paard opdoet heel concreet. Het wel of juist niet meelopen van het paard geeft bijvoorbeeld veel inzicht in je zelfvertrouwen en leiderschapskwaliteiten.
Ervarend leren met paarden kan daarnaast een belangrijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van executieve functies: inhibitie, initiatief nemen, mentale flexibiliteit, doelen stellen, planning, zelfmonitoring en probleemoplossend handelen. Deze functies zijn betrokken bij controle over denken, doen en zelfregulatie. Je leert dat de vaardigheden die je bij de paarden hebt geleerd, ook in andere situaties kunnen worden ingezet. Door middel van reflectie met de coach worden er strategieën ingezet om te generaliseren naar het dagelijks leven.
Sensorisch leren Met, en vooral op, het paard wordt het gehele sensorische systeem gestimuleerd. Naast horen, zien, ruiken, voelen en proeven, wordt tijdens het werken met paarden ook beroep gedaan op het vestibulaire en het proprioceptieve zintuig. Het vestibulaire zintuig geeft informatie over ruimtebesef, evenwicht en beweging. De proprioceptie zorgt voor lichaamsbewustzijn. Door sensorische integratie worden de zintuigelijke prikkels geïnterpreteerd en worden doelmatige reacties gevormd. Sensorische integratie is belangrijk voor aandacht, auditieve discriminatie, de coördinatie van de lichaamshelften, lichaamsbewustzijn, oog-hand en oog-voet coördinatie.
Werkvormen met paarden Door het opdoen van succeservaringen ontstaat intrinsieke motivatie. Tijdens de begeleiding bij Equikids & coaching richten we ons op de zone van naaste ontwikkeling, de leerzone. Wij creëren ruimte waarin je, met hulp van de coach en het paard, kan oefenen met vaardigheden die je nog net niet alleen kan. Door in deze situatie succeservaringen op te doen verleg je je grenzen, leert je om door te zetten en worden vaardigheden eigen gemaakt.