Hoogsensitieve kinderen en jongeren beleven de wereld intens. Dit komt door de vele prikkels die zij ervaren en binnen krijgen via hun zintuigen: tast, evenwicht, gehoor, zicht, geur, smaak en lichaamsbesef. Er komen soms zoveel prikkels binnen, dat er een file ontstaat.
Net zoals paarden zijn hoogsensitieve kinderen zich zeer bewust van alle non-verbale signalen en sfeerveranderingen. Reacties of beslissingen kosten meer tijd (omdat alles overdacht wordt) en overprikkeling ligt op de loer. Hoogsensitieve kinderen hebben een geremd systeem (BIS), ze denken diep na over wat zij opmerken, zetten zelfreflectie in en willen graag goed doen. Het zijn vaak rustige kinderen, introvert, invoelend en soms teruggetrokken. Ze hebben behoefte aan harmonie en een prettige sfeer.
Daarnaast zijn er ook de high sensation seekers (HSS). Dit zijn hoogsensitieve kinderen die juist moeten oppassen voor onderprikkeling, zij hebben behoefte aan (bepaalde) prikkels. Dit kan samen gaan met een sterke wil of boosheid. Naast het geremde BIS systeem, hebben zij ook het ongeremde BAS systeem. Deze kinderen hebben beweging nodig, willen graag worden uitgedaagd en zijn opzoek naar nieuwe ervaringen. Ze zijn gevoelig voor stimulansen. Zodra ze iets zien dat leuk, nieuw of interessant is, gaan ze er op af. Net zoals het hoogsensitieve kind is het HSS kind gevoelig voor sferen en stemmingen, maar daarnaast zijn emoties zijn vaak intens. Dit kan enorm blij en betrokken zijn, maar ook boos of explosief.
Vaak kunnen deze kinderen goed uitproberen, grenzen opzoeken en tegen regels ingaan. HSS kinderen houden van experimenteren, improviseren en zijn visueel ingesteld. Planning en structuur is soms lastig. Een HSS kind wil in de basis wel goed doen, maar het lukt niet altijd. Een verschil met ADHD is dat deze kinderen wel ook het geremde systeem hebben, achteraf spijt laten zien (bij een niet zo handige actie) en het goed willen doen voor de omgeving.
Herken jij jezelf, je zoon of dochter in dit verhaal? Samen met Equikids & coaching kun je leren hoe je prikkels kan reguleren, hoe over- of onderprikkeling werkt en hoe je hier mee om kan gaan. Door middel van actieve (senso)motorische oefeningen worden disbalansen opgeheven en kan het kind weer terug komen in zijn lijf. Daardoor kan het zich beter ontwikkelen en zal het zelfvertrouwen groeien! Dit doen we samen met jullie als gezin, de school en de omgeving.